BUILDING A MODEL BASED ON MACHINE LEARNING METHODS FOR PREDICTING THE CREDITWORTHINESS OF CUSTOMERS

Abstract

A customer's credit rating is important for financial institutions, as lending can result in real and immediate losses. Scoring models are increasingly used in modern financial technologies and serve professionals to improve their efficiency. They are superior in their capabilities to the subjective assessments of  people, as they are not subject to professional bias and cognitive distortions. In this article, we will focus on building machine learning models to predict  customer creditworthiness. The main goal is to identify the most important factors that will help calculate the creditworthiness of customers, analyze customer characteristics. We will build Support Vector Machine(SVM), Decision Trees(DTs), Xgboost and Random Forest models and explore comparative analysis of their predictive accuracy.





TRANSLATE with x

English






Arabic
Hebrew
Polish


Bulgarian
Hindi
Portuguese


Catalan
Hmong Daw
Romanian


Chinese Simplified
Hungarian
Russian


Chinese Traditional
Indonesian
Slovak


Czech
Italian
Slovenian


Danish
Japanese
Spanish


Dutch
Klingon
Swedish


English
Korean
Thai


Estonian
Latvian
Turkish


Finnish
Lithuanian
Ukrainian


French
Malay
Urdu


German
Maltese
Vietnamese


Greek
Norwegian
Welsh


Haitian Creole
Persian
 










 

TRANSLATE with

COPY THE URL BELOW

Back


EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE

Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
Back



 

 
Язык этой страницы: Английский

 
Перевести на Русский

 
 
 

 






  • Азербайджанский

  • Албанский

  • Амхарский

  • Английский

  • Арабский

  • Армянский

  • Африкаанс

  • Бенгальский

  • Бирманский

  • Болгарский

  • Валлийский

  • Венгерский

  • Вьетнамский

  • Греческий

  • Гуджарати

  • Датский

  • Иврит

  • Индонезийский

  • Исландский

  • Испанский

  • Итальянский

  • Казахский

  • Каннада

  • Каталанский

  • Китайский (традиционный)

  • Китайский (упрощенный)

  • Корейский

  • Креольский (гаити)

  • Курманджи

  • Кхмерский

  • Лаосский

  • Латышский

  • Литовский

  • Малагасийский

  • Малайский

  • Малаялам

  • Мальтийский

  • Маори

  • Маратхи

  • Немецкий

  • Непальский

  • Нидерландский

  • Норвежский

  • Панджаби

  • Персидский

  • Польский

  • Португальский

  • Пушту

  • Румынский

  • Русский

  • Самоанский

  • Словацкий

  • Словенский

  • Тайский

  • Тамильский

  • Телугу

  • Турецкий

  • Украинский

  • Урду

  • Финский

  • Французский

  • Хинди

  • Хорватский

  • Чешский

  • Шведский

  • Эстонский

  • Японский




 



Всегда переводить Английский на РусскийPRO
Никогда не переводить Английский
Никогда не переводить jpcsip.kaznu.kz

Author Biographies

Nazerke Koishybayeva, International Information Technology University, Almaty, Kazakhstan
Marat Nurtas, International Information Technology University, Almaty, Kazakhstan
Aizhan Altaibek, International Information Technology University, Almaty, Kazakhstan
Published
2023-07-03
How to Cite
KOISHYBAYEVA, Nazerke; NURTAS, Marat; ALTAIBEK, Aizhan. BUILDING A MODEL BASED ON MACHINE LEARNING METHODS FOR PREDICTING THE CREDITWORTHINESS OF CUSTOMERS. Journal of problems in computer science and information technologies, [S.l.], v. 1, n. 2, july 2023. ISSN 2958-0846. Available at: <https://dslib.kaznu.kz/index.php/kaznu/article/view/40>. Date accessed: 23 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26577/JPCSIT.2023.v1.i2.04.